skoinläggJag har tidigare  inte riktigt vetat vilket håll denna blogg ska gå åt så det har blivit inlägg om lite allt möjligt. Nu har jag dock bestämt mig för att fokusera mer på webbshoppar, onlinetjänster och prylar då jag känner att jag kan spotta ur mig en hel del åsikter inom dessa områden. Självklart kommer jag även att slänga in tips och tricks om Google+ och Facebook Timeline  lite då och då.

Jag tänkte börja med att kika på ett intressant fenomen jag sett öka senaste åren, nämligen nischade små webbshoppar som enbart jobbar med 1-5 produkter. Jag gillar denna idé skarpt och funderar själv på att prova på att kicka igång en sådan sida inom elektronik då förstås.

En sida som en branchkollega till mig skapat är en extremt nischad sida om skoinlägg. Sidan överlag ger ett seriöst intryck med trevliga toner av ljusbrunt. Det som däremot blir lite rörigt är 3-kolumnslayouten. I och med att sidan är såpass nischad och aldrig kommer att ha speciellt mycket produkter hade jag valt en 2-kolumns layout (den smalare kolumnen till vänster) och kanske en lite större headerbild eller varför inte flytta upp videoklippet centrerat, så att den får fokus direkt.

En annan sak jag hade valt att avlägsna är den där smilfinken under kundtjänst (en vektorbild istället kanske?), detta pga ett personligt agg mot customer service fotografier av smilande människor, men jag är ganska cynisk av mig så detta kanske inte gäller alla 😉

Sidan kör Klarna som är en betrodd leverantör av betaltjänster vilket är bra för kundtryggheten.

Jag tror dock att siten kommer att gå bra då ett bra nyckelord finns i domännamnet och personen bakom sidan är väldigt duktig inom sökmotoroptimering.